PHOTOCREDITS: UNSPLASH-David Cohen

Het valt me op aan het gemiddelde LinkedIn-profiel dat er nog heel veel winst valt te behalen bij het onderdeel Samenvatting. Bekijk maar eens deze willekeurige greep uit nietszeggende en hele algemene openingszinnen:

o “Ik zou mezelf omschrijven als eerlijk, loyaal en een echte teamspeler.”
o “Na mijn eindexamen aan het vwo in 1980, ben ik Informatica gaan studeren aan de Universiteit Twente.”
o “Na het behalen van mijn diploma, ben ik klaar voor een nieuw avontuur op administratief gebied.”
o “Ik ben Riet Jansen.”
o “Wij kijken uit naar zakelijke contacten in Nederland.”

Lege etalage
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het aantal LinkedIn-gebruikers dat nog helemaal geen samenvatting heeft is misschien nog wel groter. Wat een gemiste kans. Zeker als je een (andere) baan zoekt of meer omzet wilt binnenhalen. Allereerst omdat je jezelf in de etalage kunt zetten. Je stalt je meest kostbare waar uit: jezelf! En een lege etalage … daar loop je voorbij. Daarnaast is het ook nog eens interessant voor je ‘zoekranking’ omdat je bepaalde zoekwoorden kunt gebruiken, waarop je gevonden wordt door bijvoorbeeld een recruiter, potentiele werk- of opdrachtgever. Kijk op mijn Samenvatting maar eens bij de trefwoorden bij Expertise. Zo ziet iedereen in één opslag op welk vlak mijn kennis ligt. Het belangrijkste van alles is: hoe maak je het nou persoonlijk én pakkend? Want die uniciteit, daar draait het om. Een klantgerichte accountmanager of een behulpzame secretaresse, daar zijn er genoeg van. Het zit ‘m in de haakjes, grappige details, die je nét even anders kunt omschrijven.

Robbertje straatvechten
Neem nou als voorbeeld een opvallende uitspraak in een interview met Maartje Bouvy (CFO van Rituals): “Ik ben altijd heel masculien geweest. Feitelijk, cognitief, competitief, van hup, hierheen. Ik houd van een robbertje straatvechten.” Wow, dacht ik direct, dit is jezelf nog eens onderscheidend neerzetten. Ik ken haar niet. Maar wat me het meest fascineert aan deze uitspraak is dat ik direct voor me zie hoe zij in haar werk is. Met de poten in de klei, ‘one of the guys’, onderzoekend en gáán voor resultaat. Dit citaat zou een prachtige openingszin zijn voor haar ontbrekende samenvatting op LinkedIn. Ze had natuurlijk ook gewoon kunnen zeggen: Ik ben analytisch, resultaatgericht en gedreven. Zie en hoor je het verschil?

Botte kenniskliko
Een ander opvallend voorbeeld is het profiel van Remco Claassen op LinkedIn. In zijn headline staat ‘Multi-goeroe kenniskliko, trainer, spreker en auteur, professioneel ont-FOMPER van leidinggevend NL’. Nou weet ik niet wat hij met ‘ontfompen’ bedoelt, maar het triggert me wel om zijn site te bezoeken. Remco Claassen noemt zichzelf een rebelse spreker, performer en een humorvolle, ietwat botte ‘kenniskliko’. Een kruising tussen Dr. Stephen R. Covey en cabaretier Hans Teeuwen. Braaf mét ballen. Hij had ook alleen kunnen zeggen: Ervaren spreker, trainer en auteur. Zie je ook hier weer het verschil? Ook bij zijn profilering krijg ik een beeld van hoe hij is. Recht voor z’n raap, speels en inspirerend. Terwijl ik hem geeneens persoonlijk ken!

4 tips voor input uit je omgeving
Ik begrijp best dat het niet simpel is om zo’n tekst pakkend te maken. Want wat vertel je over jezelf? Hoe formuleer je dit dan? Niet iedereen is in de wieg gelegd voor copywriting. Want daar gaat het eigenlijk om: hoe je jouw persoons- en werkprofiel in een mooi jasje verpakt zonder dat het een glad verkooppraatje wordt. Vind je het lastig om over jezelf te praten? En ben je nou niet zo’n creatief schrijftalent? Betrek dan je omgeving erbij. Hieronder 4 tips die echt helpen om je profiel te concretiseren en unieker te maken.

1. Laat je interviewen door iemand die jou goed kent en laat hem jouw antwoorden opschrijven. Of neem het op. Zorg in elk geval dat iemand goed doorvraagt. Zo sprak ik gisteren een klant die vertelde over zijn werk als gastheer bij een sterrenrestaurant. Hij zei “Het is gewoon topsport om zo’n avond te laten slagen.” Zo’n uitspraak is toch het vermelden waard?! Het zegt wat over hoe hij zo’n avond vanuit zijn functie beleeft, de hectiek die er is en het komt bovendien vanuit zijn tenen. Authentieker dan dat kun je het niet krijgen.

2. Kijk naar je recommendations of getuigschrift wat erover je gezegd wordt. Ik heb bijvoorbeeld een paar regels uit mijn recommendations gebruikt voor deze website: ‘Carola gaat the extra mile’ en ‘Ik gun iedereen een coach als Carola, het is al een APK voor je werkzame leven’ en ‘Carola is een fantastische sparringpartner voor startende ondernemers’. Het is zo fijn als klanten of collega’s over jou vertellen vanuit hun eigen ervaring. Echt waardevolle feedback, die je zeker kunt verwerken in een profielschets.

3. Vraag zoveel mogelijk mensen in jouw omgeving, zowel collega’s als vrienden, wat ze nou ‘typisch jou’ vinden. Een van mijn klanten kreeg onlangs prachtige feedback vanuit zijn vriendenkring: “Klein of groot, jij maakt van een vreemdeling heel snel een kennis!” Wow, indrukwekkend toch?! Een voltreffer en een beeldende toelichting op zijn spontane en verbindende karakter. Een hele mooie oneliner voor zijn profiel op LinkedIn. Trouwens ook voor zijn cv.

4. Denk na over een rolmodel zoals Johan Cruijff of Richard Branson, quote of andere inspiratiebron, die iets voor jou betekent. Zo had ik ooit een sweatshirt van Mexx met de tekst ‘Have passion, be involved, challenge yourself’. Ik vind het jammer dat ik geen foto heb van mezelf met deze tekst. Want deze uitspraak past zo goed bij mij en is echt typerend voor wie ik ben en waar ik voor sta: enthousiast, betrokken en resultaatgericht. Je kunt zo’n quote gebruiken als metafoor of inleiding en je koppelt ‘m dan aan jouw persoonlijkheid en ambities.

Nog meer tips
Zo kan ik nog 1001 voorbeelden geven. Het gaat er vooral om dat je jouw omgeving betrekt bij je profilering. Ik merk namelijk dat mensen vaak vastlopen in cliché teksten en anderen kunnen daarbij een hele fijne en objectieve sparringpartner zijn. Bekijk nog meer tips hoe je een goede samenvatting op LinkedIn samenstelt.