PHOTOCREDITS: pablo-heimplatz-250360

Thomas is kort geleden gestart als zelfstandig IT-professional. Hij voert een aantal gesprekken, maar er komt geen werk uit. Thomas besluit zijn personal branding onder de loep te nemen. Hij vertelt over zijn achtergrond en wat hij zoekt. Ik merk dat zijn verhaal me niet pakt en dat het voor mij echt onduidelijk is wat nou precies zijn toegevoegde waarde is. “Je profilering mag best wel wat persoonlijker”, zeg ik tegen hem. Thomas kijkt me vragend aan. “Ik vind het erg oppervlakkig. Zo gaan er wel dertien in een dozijn” en ik leg hem uit dat hij zich daarmee niet gaat onderscheiden van zijn concurrenten.

Het kwartje valt nog niet helemaal. Ik laat hem een filmpje zien over storytelling van het bedrijf Google. Een meisje uit India verrast haar opa, die na 60 jaar wordt herenigd met zijn jeugdvriend. Het verhaal ontroert me elke keer weer. Onbewust raak ik de juiste snaar bij Thomas. Het filmpje raakt hem ook. Het is een tijd stil. Hij zoekt naar de juiste woorden en vertelt dan geëmotioneerd over zijn vader die overleed toen Thomas op het punt stond voor het eerst zelf vader te worden. En hij vertelt over zijn jeugd, over de kruidenierswinkel die zijn ouders hadden. Ondernemen blijkt hem met de paplepel ingegoten te zijn.

Op dat moment pakken zijn woorden me. We hebben het haakje gevonden naar zijn profilering als zelfstandig ondernemer. Storytelling, het vertellen van verhalen, heeft invloed op het brein en gedrag van mensen. Wist jij dat bij aanname van een nieuwe medewerker er vooral wordt gekeken naar de mens achter het cv? Het blijkt dat een persoonlijk en authentiek verhaal belangrijker is dan een feitelijke opsomming van werkervaring. “Wie zit er te wachten op mijn verhaal?”, hoor ik vaak. Nou… alle werkgevers! Zonder jouw verhaal is je identiteit onzichtbaar. Wil je dat jouw toekomstige werk- of opdrachtgever jou leert kennen? Dan is het nodig om jouw verhaal te horen. Wees de regisseur van je eigen loopbaan en vertel jouw eigen échte verhaal.

Column in Eigen Houtje Magazine, december 2017