PHOTOCREDITS: UNSPLASH

“Vertel eens wat over jouw kwaliteiten”, zeg ik tegen Henk, een werkloze manager in de zorg. Hij kijkt me wat vertwijfelend aan. Henk is een vlotte ervaren leidinggevende met veel expertise en een communicatiefvaardige houding. “Die vind ik best moeilijk te benoemen”, zegt hij. Henk is nog niet uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, dat frustreert hem. Henk heeft een paar stappen overgeslagen en is al aan het solliciteren, terwijl zijn zelfbeeld onscherp is en hij nog geen heldere richting heeft bepaald.

Moeite profilering
Uit onderzoek van de Nationale Vacaturebank blijkt dat een ruime meerderheid van de werkzoekenden moeite heeft zichzelf te profileren op de arbeidsmarkt. Dat komt vooral omdat ze het lastig vinden persoonlijke kwaliteiten en goede eigenschappen te benoemen. Soms komt dit voort uit bescheidenheid. Mensen weten dan hun kwaliteiten wel, maar willen niet te hoog van de toren blazen. Ze zijn bang dat ze arrogant overkomen. Je kunt dit ondervangen door bijvoorbeeld in een gesprek te zeggen: “Dat vind ik lastig, ik wil niet onbescheiden overkomen. Echter, mijn kwaliteiten zijn …” of “Wat anderen over mij zeggen is ….”. Het is een kwestie van veel oefenen en je goed voorbereiden op een sollicitatiegesprek.

Zelfonderzoek
Anderen weten het echt niet. Ze zijn direct aan het solliciteren geslagen. Dat is schieten met hagel. Als je zelfonderzoek negeert en je begeeft je direct op de arbeidsmarkt, zonder te weten wie je bent en welke werkomgeving bij je past, is het vaak moeilijk om aan te geven wat je nou eigenlijk te bieden hebt. Bijna onbegonnen werk. Een stap naar een andere baan begint altijd met zelfreflectie: ‘Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik? Wat interesseert me? Wat drijft me?’ Aanvullend kijk je naar elementen uit je cv zoals opleiding, kennis, vaardigheden en werkervaring. Met name het in kaart brengen van kwaliteiten, drijfveren, waarden en gewenste activiteiten slaan veel mensen over. Doodzonde, want deze aspecten zijn medebepalend voor de juiste baankeuze.

Arbeidsmarktoriëntatie en -benadering
Aan de hand van de uitkomsten van je zelfonderzoek, stel je een persoons- en werkprofiel op en ga je je oriënteren op de arbeidsmarkt. In het kort gezegd: welke cultuur, organisaties, branches en functies passen bij jouw persoonlijkheid? Pas als je deze fase grondig hebt doorlopen ga je de arbeidsmarkt benaderen. Dit varieert van vrijwilligerswerk, stage, profilering via LinkedIn en andere social media tot het sturen van een pakkend cv met bijbehorende brief en het voeren van netwerk- en sollicitatiegesprekken. Je ziet dat er dus een bepaalde opbouw zit in hoe je de arbeidsmarkt betreedt. Het draait echt zelfkennis, focus, een gericht plan en in beweging komen.

Hulp nodig? Maak een afspraak voor een gratis loopbaanadviesgesprek. Ik denk graag met je mee.