PHOTOCREDITS: GLENN CARSTENS PETERS
Een tijdje terug plaatste ik een oproep op LinkedIn dat ik een leuke zzp’ersklus wist voor een loopbaanadviseur. Ik schreef er ook bij: “Heb je interesse, geef me even een seintje.” Diverse mensen uit m’n netwerk reageerden en tipten wat experts. Top! Waar ik me het meest over verwonderde waren de onpersoonlijke uitnodigingen die ik achter elkaar in m’n mailbox aantrof.
Altijd persoonlijke tekst
Maar liefst vier zzp’ers stuurden mij een uitnodiging om te linken. Allevier zonder een persoonlijke tekst. Gewoon alleen “Ik wil u graag toevoegen aan mijn professionele netwerk op LinkedIn” – naam afzender. Pas toen ik de uitnodiging accepteerde, kreeg ik van twee nog een toelichting. Wat een gemiste kans. Inmiddels is het al zo vaak gezegd: verstuur nooit, maar dan ook nooit een uitnodiging zonder een persoonlijke tekst. Neem de tijd om 1, 2 of 3 regels te wijden aan een uitnodigende tekst op maat. Ongeacht het feit of je in loondienst bent of niet.
Voorbeeldteksten
Het is zoveel krachtiger en het laat zoveel meer een indruk achter van wie jij bent. Een vriendelijke benadering met een persoonlijke noot geeft ook het gevoel dat je er moeite voor doet. En dan heb je altijd een streepje voor! Inspiratie nodig? Bekijk deze interessante tips over wat je in een uitnodiging zou kunnen zetten.