PHOTOCREDITS: GEMMA EVANS

“Oké, die ram ik er nu even snel uit!”, zegt José die ik begeleid in haar zoektocht naar een nieuwe baan. Ze doelt op een motivatiebrief voor een leuke vacature. Het zegt iets over haar persoonlijkheid en typeert ook haar aanpak rondom haar zoektocht op de arbeidsmarkt. Deze dame is duidelijk een aanpakster. Ik waardeer haar gedecideerdheid om snel te reageren, maar geef aan dat ze er toch even de tijd voor moet nemen.

3 korte alinea’s
We besluiten de brief samen op te stellen. Eerst kijken we naar het functieprofiel en de gestelde eisen. Vervolgens bekijken we de bedrijfswebsite van de organisatie en lezen we e.e.a. over de missie en visie. We spitten de nieuwsrubriek door, bekijken de ‘werken bij’-pagina en proberen op die manier meer feeling te krijgen met de organisatiecultuur. Vervolgens schrijven we steekwoorden op waarom deze vacature en organisatie haar zo aanspreken. En dan schrijven we gericht een motivatiebrief. Kernachtig samengevat – een paar regels per alinea – bestaande uit:
1. opvallende inleiding;
2. alinea waarom ze nou juist voor dit bedrijf kiest;
3. alinea waarom de functie haar zo aanspreekt;
4. alinea welke toegevoegde waarde zij biedt;
5. afsluitende zin.
De brief is een aanvulling op het cv. En als je daarbij bedenkt dat een recruiter na pak ‘m beet 8 seconden overstapt naar het cv snap je ‘hoe korter en pakkender hoe beter’.

Motivatie bedrijf essentieel
Ik ervaar overigens dat werkzoekenden nogal eens de neiging hebben punt 2 over te slaan. Als je solliciteert bij de ABN AMRO, Rabobank of SNS Bank is het onvoldoende om te zeggen “Het lijkt me leuk om bij een bank te werken.” Het gaat erom dat je duidelijk benoemt waarom die ene bank je zo aanspreekt waarvoor je wilt werken. Elke organisatie is anders, heeft een eigen cultuur en verdient dus ook een brief op maat. Als je dit niet serieus neemt, word je niet uitgenodigd voor een gesprek. Beter 1 sollicitatiebrief goed, dan 3 halfbakken.