PHOTOCREDITS: REED PEARSON

Het opstellen van een sollicitatiebrief is voor veel werkzoekenden één van de moeilijkste aspecten van het sollicitatieproces. Dat is het ook. Elke brief verdient 100% aandacht en bestaat in het kort uit:
♦ je motivatie voor het bedrijf
♦ wat spreekt je aan in de functie en/of wat is jouw visie op het vakgebied
♦ jouw meerwaarde

Openingstreffer
Een openingstreffer is essentieel. Neemt de recruiter de moeite om door te lezen of haakt hij af? Een goede manier is een prikkelende openingsalinea, waarin je direct je motivatie voor het bedrijf kenbaar maakt. Dit leest anders dan de standaardzin die ik veel tegenkom. Een voorbeeld. 👇🏼

Beste Leonie, ik herinner het me nog goed: Majoor Bosshardt wast de rug van Herman Brood in Villa Felderhof. Een legendarisch moment, waarbij het Leger des Heils voorgoed op de kaart stond bij tv-kijkend Nederland. Het Leger des Heils is een mooie betekenisvolle organisatie die al 150 jaar bijdraagt aan het welzijn van mensen en de deur openzet voor iedereen. Ik wil graag als recruiter nieuwe medewerkers selecteren die zich met hart en ziel inzetten voor het Leger des Heils en zich betrokken voelen bij hulp aan minderbedeelden.

of veel minder pakkend:

Geachte mevrouw de Vries, ik kom graag in aanmerking voor de functie van recruiter bij het Leger des Heils. De baan sluit goed aan bij mijn werkervaring en wensen.

Ik blijf het een hilarische moment vinden!

Vermeld gezamenlijk contact of telefoongesprek
Om op ‘de stapel’ terecht te komen van potentiële sollicitanten, vergroot je je kans als je in de inleiding verwijst naar een gezamenlijk contact. Heb je een ingang via een bekende die daar werkt, vermeld deze ‘kruiwagen’ dan altijd aan het begin van de brief. Bijvoorbeeld: Een van uw medewerkers, secretaresse Dorien de Bruijn, vertelde enthousiast over het werken bij ONVZ. Licht de kernwoorden eruit die jouw netwerkcontact, in dit geval Dorien, over bijvoorbeeld de cultuur vertelt. En vermeld juist deze aspecten waarom het werken bij ONVZ jou zo aanspreekt.

Ook als je degene gesproken hebt die in de vacature staat vermeld voor meer informatie, verwijs je altijd naar het telefoongesprek. Begin dan met: Beste Linda, ons telefoongesprek van vanmorgen over de vacature van Product Specialist Studieboeken bij bol.com maakt me nog enthousiaster dan ik al was. Geef daarbij aan waarom je nog enthousiaster werd.

Kopieer je brief in de mail
Vaak solliciteer je via een bedrijfswebsite en moet je – naast je cv – een motivatiebrief uploaden. Je ziet echter ook nog wel eens dat je een sollicitatie naar een e-mailadres kunt sturen. Kopieer in dat geval de tekst altijd in de mail in plaats van dat je de brief als bijlage meestuurt. Zo is je motivatie direct zichtbaar en vergroot je de kans dat de recruiter je pakkende openingszin meteen ziet en hij uit nieuwsgierigheid verder leest.

Uitsmijter
Kijk altijd naar de vacaturetekst: is deze informeel of formeel opgesteld? Hanteren ze u, dan doe jij dat ook. Schrijven ze jij, dan houd je ook jij of jullie aan in je brief. Maar nu die afsluiter. Zorg voor een pakkende eindzin. Zoek naar haakjes. Kijk op de site bij ‘werken bij’ wat ze bijvoorbeeld vertellen over hun bedrijfscultuur. En haal daar iets uit. Laatst vermeldde het bedrijf dat ze graag een potje pingpongen in de lunch. Kijk wat dit doet in je afsluitende zin. 👇🏼

Graag kom ik langs om, tijdens een potje pingpong, meer te horen over jullie organisatie en vertel ik ook meer over mezelf.

en

Graag maak ik kennis om te kijken of er een wederzijdse klik is, de ‘magie’ zoals jullie dat zo mooi noemen.

of een saaie afsluiting:

Ik zie jullie reactie met belangstelling tegemoet.

Bekijk ook eens deze 32 pakkende openingszinnen voor je sollicitatiebrief!