PHOTOCREDITS: UNSPLASH-BRYCE KOCH

Ik mocht een bijdrage leveren aan het artikel ‘Expert Roundup: de zin (en onzin) van Personal Branding’. Geschreven door Bas Bomaars van het online marketingbureau Fingerspitz. Bas vroeg onder andere welke tips ik had voor mensen die beginnen met het opzetten van hun eigen personal brand.

Je hoeft jezelf niet te verkopen
Jezelf als merk zien: tja, waar moet je beginnen? Het lijkt best lastig. En voor velen klinkt het ook nog altijd als een holle kreet. Is het inderdaad gebakken lucht of kun je het tastbaar maken? Personal branding is eigenlijk niets anders dan op authentieke wijze marketing voeren. Als je geen marketeer bent, lijkt het ver-van-je-bed-show. ‘Ik kan mezelf niet verkopen’ hoor ik dan vaak. En dat is nou eigenlijk precies waar het om gaat. Je hoeft jezelf ook niet te verkopen. En je hoeft ook geen marketinggoeroe te zijn om jezelf als merk te zien. Waar het vooral om gaat is dat je in jezelf gelooft en in jouw product, dienst of bedrijf.

Geloof erin dat wat je doet goed is
Dus vertrouwen hebben in je eigen kunnen, je doel helder hebben en dan … is het eigenlijk simpelweg beginnen! Het is doen, ervaren, bijschaven en weer doen. Wat wel echt helpt is als je een fundament hebt waarop je je branding baseert en hoe je jezelf presenteert. Dus in de kern gaat het er dan om:
1. Wat maakt jou uniek?
2. Welke klanten kun jij goed helpen?
3. Hoe bereik je die klant?
4. Wat vertel je dan over jezelf?
Als je deze kaders scherp hebt, kun je gerichter aan branding doen. En dan wordt het ook leuker omdat je direct resultaat ziet. En ja, personal branding kost wel tijd. Dus maak het onderdeel van je dagelijkse werkzaamheden of werkende leven.

Gratis adviesgesprek
Iedereen heeft baat bij personal branding. Ben jij daar nog niet zo van overtuigd? Lees dan eens dit artikel. Zie je wel het nut ervan in en weet je niet goed waar je moet beginnen met je eigen merk? Ik denk graag met je mee. Maak een afspraak voor een gratis adviesgesprek.