PHOTOCREDITS: UNSPLASH
Steeds meer mensen krijgen in hun arbeidzame leven te maken met kanker. De cijfers liegen er niet om: zo’n 50.000 diagnoses in de beroepsbevolking per jaar. Er is een groeiende behoefte aan kennis en begeleiding rondom werk en kanker. In de praktijk blijkt dat werkgevers en leidinggevenden het ingewikkeld vinden als ze plotseling worden geconfronteerd met een medewerker die kanker krijgt.
“Kanker is een beladen onderwerp. Het is spannend om over te praten.”
Kijk naar inzetbaarheid
Enige tijd terug interviewde ik Judith Maas en Guido Meulensteen, specialisten op het gebied van kanker en werk, voor het vakblad LoopbaanVisie. Want zeg je eigenlijk tegen een collega die van de een op de andere dag een kankerpatiënt is? Hoe reageer je daar als manager op? Wat betekent het voor de inzetbaarheid van desbetreffende medewerker? En hoe laat je een begeleidingsproces zo goed mogelijk verlopen? Beide experts pleiten voor ‘kijken wat er wel kan’ in het kader van preventieve aandacht voor inzetbaarheid ter voorkoming van onnodig lang verzuim bij kanker op de werkvloer.
“Kijk als organisatie naar inzetbaarheid in plaats van verzuim!”